ładuję...
  • ikona tarczy średni
  • ikona zegara ~4h
  • ikona szczytu górskiego 429-982m n.p.m.

Trzy Korony - Sokolica

Pieniny Właściwe | 12km

Stolica Pienin

Krościenko nie bez powodu nazywa się stolicą Pienin. Rynek mieściny znajduje się tuż u stóp masywu Trzech Koron, a ponadto przechodzi przez niego interesujący nas żółty szlak, który prowadzi bezpośrednio na ten słynny szczyt. Z zespołem planujemy przejść pieszo granią Pienin z Krościenka do Szczawnicy, zdobywając przy okazji wyżej wspomniane , Górę Zamkową oraz Sokolicę. Cała trasa zajmie nam około 5 godzin, jest w większości osłonięta lasem i w obie strony dosyć stroma.

Rynek w Krościenku

Naszą wycieczkę rozpoczynamy przy kościele pw. wszystkich świętych w centrum miejscowości i wyruszamy w kierunku ulicy Trzech Koron. Mijamy kaplicę św. Rocha, za którą asfalt zamienia się na leśną ścieżkę. ” Pionowe” ściany to ponoć znak rozpoznawczy Pienin Właściwych i rzeczywiście, szlak jest dosyć stromy. Po 20 minutach marszu widzimy dumny znak z napisem: „”. Na terenie Parku pozostaniemy już właściwie do końca naszej trasy.

Rynek | Krościenko

Pieniński Potok

Naszym pierwszym przystankiem jest Pieniński Potok. Jest to malowniczy strumyczek, z którego można uzupełnić zapasy wody na dalszą drogę. Gdy powracamy na szlak już po paru zakrętach dochodzimy do rozwidlenia - polany Wyrobek. Jest to miejsce, które jednocześnie kończy i zapoczątkowuje często wybieraną przez turystów pętlę przełęcz Szopka - - Góra Zamkowa, którą decydujemy się rozpocząć od strony Trzech Koron. Taras na słynnym szczycie jest dla nas priorytetem, gdyż chcemy uniknąć tłumów, a wiemy, że po godzinie 9:00 tworzą się tam kolejki.

Chwała Bogu!

Dotarliśmy do przełęczy Szopka! Tutaj nasz żółty szlak, spotyka się z niebieskim, i to nim dalej udamy się w kierunku Trzech Koron. Zanim jednak wyruszymy, podziwiamy widoczne na południu z majestatycznymi Tatrami w tle. Z przełęczą wiąże się ciekawostka: posiada ona drugą nazwę: „Chwała Bogu”. Dlaczego tak miejscowi mówią na to miejsce? Od powiedzenia: „Chwała Bogu, już prawie !”.

Trzy Korony

Licząc czas od rozpoczęcia trasy na krościeńskim , zdobycie Trzech Koron zajęło nam półtorej godziny. Na szczęście, gdy dochodzimy do tarasu widokowego nie ma jeszcze kolejek. Kupujemy bilety i wchodzimy na metalową konstrukcję. Widoki zapierają dech w piersiach. Z tarasu na Okrąglicy widać Dunajec, Tatry, Sromowce Niżne oraz Czerwony Klasztor.

Pieniny Właściwe | 982 |  Średni

Forteca św Kingi

Z tarasu wracamy na niebieski szlak i idziemy się w kierunku Góry Zamkowej. W połowie drogi mijamy skrzyżowanie ze szlakiem zielonym, jednak my pozostajemy na niebieskim. Po pól godziny stajemy przed murami zamku. Robimy tutaj przerwę na zwiedzanie - wzdłuż ruin znajduje się ścieżka edukacyjna z ławeczkami i tablicami informacyjnymi. Po 30 minutach znowu jesteśmy na trasie i po stosunkowo krótkiej wędrówce z powrotem dochodzimy do polany Wyrobek, gdzie skręcamy w prawo.

Szlak Eksponowany

Przez pewien czas idziemy tą samą trasą, którą wchodziliśmy na , aby przy rozwidleniu Bańków Gronik znowu odbić w prawo i kontynuować trasę niebieskim szlakiem. Przez około godzinę spacerujemy spokojną leśną ścieżką. Wkrótce, przed nami wyłania się rozwidlenie ze znakiem: „Szlak Eksponowany”. Oczywiście skręcamy w szlak eksponowany. Trasa jest wymagająca - prowadzi przez surowe pienińskie skały. W kilku miejscach ścieżka ma 1.5 m szerokości, po prawej i lewej stronie znajduje się przepaść.

Czerteź i Czertezik

Szlak eksponowany kończą dwa znajdujące się blisko siebie tarasy należące do szczytów Czerteź i Czertezik. Z obu rozpościera się malowniczy widok na przełom Dunajca, masyw Góry Zamkowej, Trzech Koron oraz Pieniny Słowackie.

Sokolica

Pokazujemy bilety kupione wcześniej pod Trzema Koronami i dosłownie wdrapujemy się po skalnych schodach na taras. Na górze witają nas słynne sosny karłowate, które rosną tutaj od 600 lat! Od wschodu z tarasu widać Pieniny Małe, słowacką Leśnicę, Tatry, oraz Górę Zamkową.

Szczawnica

Nasyciwszy się widokami na Sokolicy, zaczynamy zejście do Szczawnicy. Pod względem nachylenia ten fragment wycieczki jest równie stromy jak w okolicach Trzech Koron. Schodzimy kamiennymi i drewnianymi schodami do brzegu Dunajca. Dochodzimy do przystani, przy której czeka na nas flisak. Przeprawiamy się tradycyjną pienińską łódką do szczawnickiego brzegu Dunajca. Naszą podróż uroczyście kończymy w pobliskim schronisku Orlica!

Schronisko Orlica

Schronisko | Szczawnica Zdrój

Nasza przygoda dopiero się zaczyna.

Jesteśmy pierwszym startupem w Polsce pracującym nad wprowadzeniem sztucznej inteligencji do turystyki górskiej.

Dołącz do nas i rozwijaj się razem z Poznaj Góry!

Polityka prywatności oraz regulamin korzystania z serwisu poznajgory.pl Redinnlabs - logo

Copyright Poznaj Góry 2024. All rights reserved.